«فردایی دیگر» مجموعه چند مقاله است که نویسنده پیش از سفر آسمانی اش، از میان آثار قلمی خود برگزیده و برای چاپ به انتشارات برگ سپرده بود. این کتاب برای اولین بار در سال 1373 به چاپ رسید و در سال های بعد نیز برای دومین و سومین بار تجدید چاپ شد. نشر ساقی چهارمین چاپ آن را در ادامه انتشار مجموعه آثار سید مرتضی آوینی به انجام رسانده است. این مقالات از آن حیث که نویسنده، خود، گلچین شان کرده حائز اهمیت اند. از لحاظ موضوعی نیز گرچه مقالات به ظاهر پراکنده می نمایند، اما می توان آن ها را در دو بخش دسته بندی کرد. بخش نخست، مجموعه سه مقاله است که به فهم و تفسیر عالم غربی در وجوه گوناگون آن پرداخته و بخش دوم، از چهار مقاله با موضوع شعر تشکیل شده است و در آن، عالم اشراقی و دینی که در این عرصه از ادبیات جلوه گر است تبیین گردیده است و به خصوص بخش عمده آن، به تأویل و تفسیر اشعار عرفانی امام خمینی (ره) تعلق دارد.مقالات بخش نخست عبارتند از:1- راز سرزمین آفتابمقاله ای است در تحلیل ویژگی های قومی مردم ژاپن که آن ها را برای بسط تمدن غربی در سرزمین خود و پذیرش همه جانبه آن آماده کرده و موجبات توسعه شگفت انگیز اقتصادی و تکنولوژیک آن را فراهم آورده است. نویسنده با گوشه چشمی به روش ماکس وبر در تحلیل علل توسعه سرمایه داری در غرب و تأکید بر نقش نهضت اصلاح دینی در غرب در شکل گیری آن، شباهت هایی بنیادی میان آیین شینتوئیسم ژاپنی و پروتستانیسم عالم مسیحی می بیند و نقش آن ها را در این آمادگی و پذیرش تبیین می کند.2- فردایی دیگر/ درباره «1984» و «دنیای متهور نو»این دو رمان مشهور، به ظاهر دو دنیای کاملاً متفاوت را برای آینده عالم پیش بینی می کنند؛ اولی آینده ای را ترسیم می کند که شاید بتوان آن را بسط سلطه مطلق نظام های کمونیستی دانست و دومی جهانی اخلاقاً لیبرال، ولی بسیار کنترل شده و مخوف را. نویسنده در تحلیل این دو رمان به پس زمینه های تاریخی نگارش آن ها می پردازد و نخست، شرایطی را که در سال های پرتلاطم نیمه نخست قرن بیستم بر این دو نویسنده –اُرول و هاکسلی- حاکم بوده است مورد بررسی قرار می دهد. سپس متن رمان با توجه خصوصیات ذاتی تمدن غربی تحلیل می شود. نویسنده در کنکاش خود، ما را به این نتیجه سوق می دهد که شباهت های اساسی بسیاری میان دنیای «1984» و «دنیای متهور نو» وجود دارد. این شباهت ها از آن جا ناشی شده است که در هر حال عالم غربی در درون انسان هایی که در آن و با آن می زیند سرگذشت و سرنوشتی محتوم و یکسان دارد، تجربه غربی محکوم به نیست انگاری است. اتوپیای غربی –آن سان که ارول و هاکسلی ترسیم کرده اند- مدینه فاضله نیست، ضد اتوپیاست؛ ناکجاآبادی است که سال ها مردم غرب را در اضطراب وقوع آن ها ترسانده و لرزانده است.3- آخرین دوران رنج / یادداشتی بر کتاب «عبور از خط»«عبور از خط» کتابی است نوشته ارنست یونگر، نویسنده آلمانی، که سال ها پیش توسط دکتر هومن به فارسی ترجمه شده و جلال آل احمد آن را منقح کرده و توضیحاتی بر آن افزوده است. «آخرین دوران رنج» به عنوان مؤخره ای بر این کتاب و ترجمه اش، مستقل از کتاب «فردایی دیگر» نیز به چاپ رسیده است.